Forslunds järnhandel i Gnarp förmedlade sina erbjudanden medelst gruppkorsband till hushållen i närområdet.

I utskicket hittar vi…..

Reklamutskick-2

En mycket vanlig och populär kamin. En sådan finns fortfarande i ”Silfvernagels” i Baståsen. Dock inte i drift numera, men i gott skick.

Så hittar vi också…

Reklamutskick-3

Här ger sig de moderna tiderna till känna. Lätthanterliga petroleumprodukter ska ersätta den knöliga och utrymmeskrävande vedeldningen. Jag skulle inte bli förvånad om mina föräldrar föll för just den här marknadsföringen och köpte den här kaminen vid det här tillfället. Eller kanske troligare, bestämde sig här och köpte den i samband med ombyggnaden och renoveringen av huset 1959-60. Den stod i alla fall i vardagsrummet och spred värme när jag var barn. En likadan fanns också i grannhuset. Där fanns det dessutom en innovation som gjorde den smidiga bränslehanteringen ännu smidigare. Den uppfinningen får gärna Bengt Wallner berätta om.

Slutligen….

Reklamutskick-4 Reklamutskick-5

Det fanns ingen Philco frys hemma, däremot är det intressant att läsa marknadsföringstexten. ”Utan något som helst ”kollektivköp” eller deltagande i frysförening etc….”

Det fanns en frysförening i Gränsfors. Bakom lanthandeln uppfördes det en utbyggnad, i vilken det placerades en gigantisk frysanläggning med en oerhörd massa frysfack. Så kändes det i alla fall när den betraktades med barnaögon. Där fick då byborna hyra in sig i var sitt fack. Ja, det fanns också möjlighet att hyra ett halvfack. Då gällde det att man teamade ihop sig med någon man litade på. Varje helt frysfack var låsbart, medan där innanför så delades halvfacken av med en skiljevägg och olåsta smådörrar. Å andra sidan litade ju alla på varann och alla var ärliga, så det var ju inget problem.

Många blev cykelturerna till frysfacket, tex när man fick spontana gäster som skulle bjudas på något nedfryst.